Jordens klimat och natur

Har du koll på…
👎
👍
Jag vet vad som utmärker de olika klimatzonerna.


Jag vet hur klimatet påverkar naturen.


Jag vet hur vinden påverkar klimatet.


Jag vet vad som är typiskt för olika naturområden på jorden.


Några geografiska frågor (som du kan ställa till en text, en bild, ett diagram, en karta...)

·         Varför ser det ut så här just här?
·         Har det alltid sett ut så här? Vad är förändrat, av vem, av vad och varför?
·         Bor det många människor här? Varför/varför inte?

Detta bedöms

  • Elevens förmåga att analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen.
  • Elevens förmåga att använda geografiska begrepp.

Kunskapskrav

Eleven har kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra underbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. Eleven kan även använda geografiska begrepp på ettfungerande sätt.
Du vet vad som utmärker de olika klimatzonerna. Du kan förklara vad som är kännetecknande för tropiskt klimat, subtropiskt klimat, tempererat klimat, polarklimat och monsunklimat. Begrepp som är bra att kunna: klimatzon, polara zonen, tempererade zonen, subtropiska zonen, ekvatorn, permafrost, tundra, tajga, regnperiod, torrperiod
Du vet hur klimatet påverkar naturen. Du kan resonera om hur klimatet påverkar natur och människor i olika delar av världen. Begrepp som är bra att kunna använda: klimatzon, polara zonen, tempererade zonen, subtropiska zonen, ekvatorn, permafrost, tundra, tajga, regnperiod, torrperiod
Du vet hur vinden påverkar klimatet. Du kan förklara hur olika vindsystem fungerar och resonera hur dessa påverkar klimatet i vissa delar av världen. Begrepp som är bra att kunna använda: vindsystem, passadvind, monsunvind, årstidsvind, Kräftans vändkrets, Stenbockens vändkrets
Du vet vad som är typiskt för olika naturområden på jorden. Du kan beskriva skillnaden mellan öken, stäpp, savann och tropisk regnskog. Begrepp som är bra att kunna använda: savann, stäpp, prärie, ekoturism, nybyggare, reservat, lokalbefolkning, öken, saltöken, regnskuggeöken, oas, sanddyn, karavan, grundvatten, ökenlandskap, ökenstäder, ökenklimat, nomad, avsalta, pipeline, polarområde, Antarktis, Arktis, Nordpolen, Sydpolen, ursprungsfolk
Du vet hur tropiska cykloner bildas och kan förklara skillnaden mellan en cyklon och en tornado. Begrepp som är bra att kunna använda: orkan, tropisk cyklon, tornado, tromb
  • Elevens förmåga att göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker:
Du kan undersöka omvärlden med hjälp av kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. 
Du kan använda topografiska och tematiska kartor.  T.ex. tematiska kartor som beskriver klimat, vindar och naturtyper

Du kan resonera om olika källors användbarhet. T.ex. hur man kan använda klimat- och temperaturdiagram och tematiska kartor för att undersöka omvärlden.

Bedömningsunderlag

·         Samtal i klassrummet
·         Exitpass
·         Prov
·         Utvärdering