De samhällsorienterande ämnena består av:
- Historia (Hi)
- Geografi (Ge)
- Religion (Re)
- Samhällshällskunskap (Sh)
Gemensamt för de fyra ämnena är att eleverna ska utveckla förmågan att:
- använda källor
- analysera
- reflektera
...och för att utveckla dessa förmågor arbetar vi med olika ämnesinnehåll som vi hämtar från det centrala innehållet (Lgr11) för varje ämne.
I varje ämne finns också specifika förmågor som eleverna ska utveckla (varje ämne har totalt 4-6 förmågor som ska utvecklas från åk 1-9).
Eleverna får återkoppling på sina kunskaper på olika sätt. Återkopplingen kan ske av en lärare eller genom att man jämför sina kunskaper med en kompis eller andra. Till detta kan vi använda checklistor som stöd för vad som ska fokuseras på.
När vi bedömer elevernas kunskaper utgår vi från förmågorna kopplade till kunskapskraven. När vi bedömer använder vi bedömningsmatriser för att få en så rättvis bedömning som möjligt och vi använder alla underlag vi har att tillgå. Det kan vara t.ex. muntliga och skriftliga förhör, exitpass, arbetsuppgifter och elevens deltagande i diskussioner i klass och i mindre grupper.Viktigt att tänka på är att det som vi har jobbat mer med väger tyngre än det vi bara snuddat vid tillika som att det som vi har gjort nära i tid väger tyngre än det som ligger längre bort. Därför kan betyg förändras så för elevens del handlar det om att alltid försöka visa sitt bästa, i alla sammanhang.