Syfte
Eleven
ska utveckla förmåga att…
·
reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och
samverkar
·
analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor
ur olika perspektiv
·
uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella
samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv
Centralt innehåll
Samhällets
behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder samt kriminalitet och
dess konsekvenser för individen, familjen och samhället.
Kunskapskrav
·
Eleven har … kunskaper om olika samhällsstrukturer. Eleven visar det
genom att undersöka hur sociala, mediala, rättsliga, ekonomiska och politiska
strukturer i samhället är uppbyggda och fungerar och beskriver då … samband
inom olika samhällsstrukturer. I beskrivningarna kan eleven använda begrepp på
ett … fungerande sätt.
·
Eleven kan undersöka elevnära samhällsfrågor ur något perspektiv och
beskriver då … samband med … underbyggda resonemang.
·
Eleven värderar och uttrycker olika ståndpunkter i elevnära
samhällsfrågor med … resonemang och … underbyggda argument.
Elevens mål
Du
ska:
·
Kunna förklara skillnaden mellan en regel och en lag och visa
förståelse för vikten av att följa lagar och regler.
·
Veta vid vilken ålder man blir straffmyndig, vad som menas med straffmyndig
och vad det innebär.
·
Veta vad som menas med snatteri, veta att snatteri är ett brott och
veta påföljderna av snatteri.
·
Veta vad som menas med att vara medbrottsling.
·
Veta på vilket sätt andra drabbas för att någon snattar.
·
Veta hur du kan bidra till att förhindra brott.
Bedömning
Du
visar dina förmågor genom…
·
Att delta i diskussioner
·
Exitpass
·
Prov