Regler och lagar

Syfte

Eleven ska utveckla förmåga att…
·         reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar 
·         analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv
·         uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv

Centralt innehåll

Samhällets behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder samt kriminalitet och dess konsekvenser för individen, familjen och samhället.

Kunskapskrav

·         Eleven har … kunskaper om olika samhällsstrukturer. Eleven visar det genom att undersöka hur sociala, mediala, rättsliga, ekonomiska och politiska strukturer i samhället är uppbyggda och fungerar och beskriver då … samband inom olika samhällsstrukturer. I beskrivningarna kan eleven använda begrepp på ett … fungerande sätt.
·         Eleven kan undersöka elevnära samhällsfrågor ur något perspektiv och beskriver då … samband med … underbyggda resonemang.
·         Eleven värderar och uttrycker olika ståndpunkter i elevnära samhällsfrågor med … resonemang och … underbyggda argument.

Elevens mål

Du ska:
·         Kunna förklara skillnaden mellan en regel och en lag och visa förståelse för vikten av att följa lagar och regler.
·         Veta vid vilken ålder man blir straffmyndig, vad som menas med straffmyndig och vad det innebär.
·         Veta vad som menas med snatteri, veta att snatteri är ett brott och veta påföljderna av snatteri.
·         Veta vad som menas med att vara medbrottsling.
·         Veta på vilket sätt andra drabbas för att någon snattar.
·         Veta hur du kan bidra till att förhindra brott.

Bedömning

Du visar dina förmågor genom…
·         Att delta i diskussioner
·         Exitpass
·         Prov